Top spot
Ongeveer 3 minuten lezen
Zorg dat ik bovenaan de Googles kom
Iedereen is geobsedeerd om bovenaan Google te komen. En dat mag natuurlijk. Voorheen was de nummer 1 organische positie een garantie om stapels verkeer binnen te halen.
Maar zoals elke 21-jarige, is Google’s uiterlijk de afgelopen paar jaar flink veranderd. Wat betekent deze nieuwe lay-out voor jouw bedrijf als het gaat om online vindbaarheid?
Zoals elke goed georganiseerde keukenkast, kunnen structuur, organisatie en labels je goed op weg helpen.
Misschien is het nu een goed moment om de boel te organiseren?
Wat is SERP?
SERP staat voor Search Engine Results Page. Dit is de pagina die je te zien krijgt nadat je een zoekwoord hebt ingetypt en op enter hebt gedrukt. Deze pagina laat een lange lijst met websites zien die waarschijnlijk relevant zijn op basis van jouw zoekvraag.
Dat deed het in ieder geval. Nu is alles anders.
Heb je iets nieuws gedaan..?
De layout van de SERP is de afgelopen jaren flink aangepakt en veranderd. Is dat jou opgevallen? In het verleden was het simpelweg een lijst met zo’n 10 websites en een paar advertenties, maar tegenwoordig is deze pagina veel visueler ingericht.
Er is veel concurrentie voor deze plekken, vooral door functies zoals:
- Ads
- PLAs (Product Listing Ads – In wezen winkelen)
- Featured snippet
- Rich snippets
- Antwoordvelden
- Lokale resultaten
- Afbeeldingen
- Video’s
- Laatste nieuws
- Mensen zoeken/vragen ook
- AMP carrousel
Dus waar de nummer één positie voorheen domineerde, is de aandacht van de gebruiker tegenwoordig veel breder over de volledige pagina verspreid. Dit betekent dat je niet perse de beste hoeft te zijn (bovenaan hoeft te staan) wat betreft impact of behaalde klikken. MAAR je moet wel aan de slag om überhaupt gezien te worden.
Hieronder een paar voorbeelden die verder gaan dan de traditionele organische weergave.
Hoe kom je daar
- Wees relevant voor de zoekopdracht (Geef antwoord op de vraag, van jouw bezoeker)
- Begrijp je bezoeker (Denk vanuit de bezoeker)
- Focus op het beantwoorden van veelgestelde vragen (FAQ)
- Beschrijf je pagina’s zo dat “zoekers” er niet omheen kunnen
- Heb een professioneel ontworpen site
- Verbeter de technische SEO aspecten van jouw website. (vb snelle laadtijd, beter leesbaar etc)
- Verbeter de stuctuur van je informatievoorziening (Gemakkelijker te doorzoeken website)
- Bouw vertrouwen en geloofwaardigheid op
- Werk aan je Google Mijn Bedrijf-vermelding (een kosteloos bedrijfsprofiel om eenvoudig in contact te komen met klanten op Google)
Dit is een doorlopend proces
Search Engine Optimisation is een doorlopend proces. Je zult er bovenop moeten blijven om de top spot te mogen claimen en behouden.
Google verandert continu (negen updates per dag, om precies te zijn) dus het is voortdurend een uitdaging om zo relevant mogelijk te zijn.
Je kan dit natuurlijk zelf doen. Of je kan het gesprek aangaan met een lokale SEO expert. Begin met het aanvragen van een gratis audit.