Het vliegwiel effect

}

Ongeveer 5 minuten lezen

Een voldaan gevoel

Misschien heb je de afgelopen 12 weken iets vaker een fitness oefening voor de televisie gedaan dan voorheen.

Of misschien niet. Wij zijn er niet om te oordelen. Misschien heb je alleen de zweetbandjes en een matje online besteld. En dat is oke. Misschien heb je alleen maar op Google gezocht naar een geschikte oefening. Dat kan al een hele opgave zijn, toch?

Misschien, tijdens je dagelijkse zoektocht naar oefeningen, ben je iets tegengekomen dat ze het ‘Afterburn effect’ noemen?

Een fenomeen waarbij je extra calorieën verbrand na het uitvoeren van bepaalde oefeningen, lang nadat je deze hebt afgerond.

Zou het niet fantastisch zijn als marketing dit ook deed?

Halen we uit marketing net zoveel als wat we erin stoppen? We identificeren een publiek, doen wat activiteiten, promoten een boodschap en oogsten het resultaat. Maar we moeten er altijd even veel moeite voor doen. En voor elke keer ongeveer dezelfde beloning.

De meeste vormen van marketing zijn korte termijn en hebben een beperkte houdbaarheid. Ads komen en gaan, terwijl hun vermogen om aandacht te trekken in en uit fade zoals de muziek van een ijscotruck. Geen lange levensduur. Geen terugkerende beloning.

We zijn net als boeren die elke keer nieuwe gewassen planten voor een nieuwe oogst. Zou het niet fijn zijn als dezelfde zaadjes die we planten elke maand weer een prachtig resultaat geven. Of dat die planten uit zichzelf nieuwe planten laat groeien die vervolgens weer hetzelfde doen?

Wees meer aardbei

Misschien is de aarbeiplant iets om tegenop te kijken in plaats van op neer te kijken.

Een veld vol aarbeien kan leeggeplukt worden, om vervolgens binnen een paar weken weer helemaal vol te staan. En dit taaie vaste plantje gaat ongeveer 2 tot 5 jaar mee.

Samengestelde rente

Tijdens het drinken van een kop groene thee vertelde Albert Einstein ons eens “Samengestelde rente is het 8ste wereldwonder. Hij die het begrijpt, verdient het; hij die het niet begrijpt, betaalt het.”

Samengestelde rente is rente die verdiend wordt op rente. Dus als je €1000 leent en je daarvoor €50 rente moet betalen, betaal je het volgende jaar rente over €1050 (€1000 + €50). Het rentebedrag wordt toegevoegd aan de originele lening.

De keerzijde, die lening is een investering. Je verdiend geld op de €1000 die je geinvesteerd hebt. Het volgende jaar, maak je winst op €1050. Enzovoorts.

Zou het niet fantastisch zijn als marketing dit ook deed?

Wacht, hoor ik daar een echo?

Yep. Een stuk content, één enkele investering van moeite, heeft de potentie om een veel waardevollere bijdrage keer op keer te leveren. Zoals de kip met de gouden eieren, alleen geeft deze hippe kip je één ei in de eerste maand, twee in de tweede, vier in de derde. etc.

Dat zijn, zoals samengestelde rente, de winsten van vandaag die helpen bij het aantrekken van de winsten van morgen. Je website haalt bijvoorbeeld winst uit meer bezoekers. Bezoekers die content delen. Die vervolgens meer aandacht krijgen. Wat weer leidt naar meer links. Die ranking verbetert. En er zo meer bezoekers komen. Die de content delen…En rond en rond gaan we.

Het is als een beetje als het afterburn effect, alleen zelfs beter. Stel je voor dat je elke maand calorieën blijft verbranden voor een oefening die je vorig jaar een keer gedaan hebt. Terugkerende afterburn!

Vraag het elke kip en zij zullen je vertellen dat het leggen van eieren niet gemakkelijk gaat. En wat wij hierboven hebben beschreven is niet simpel. Het is lastig om mee te starten en heeft zeker weten wat ‘groene-vingers-SEO‘ nodig om de zichtbaarheid te maximaliseren. Eenmaal geoptimaliseerd, werkt het een beetje als een vliegwiel.

Maar wat is een vliegwiel dan?

Laten we onze ingenieurs-pet even opzetten. In hele simpele woorden, werkt een vliegwiel als volgt… Energie wordt gebruikt om het vliegwiel in beweging te krijgen. Eenmaal in beweging, gaat deze sneller en sneller draaien. Tijdens het draaien wordt de energie, die daarmee wordt opgewekt, opgeslagen. Deze energie kan op een later moment gebruikt worden.

Dus het vliegwiel effect gaat over het gebruik van de energie, die al reeds opgewekt is, om je groei aan te drijven.

Het vliegwiel van Amazon

Amazon gebruikt een vliegwiel-model om hun groeistrategie vorm te geven. De ‘The Virtuous Cycle’ richt zich op het aanbieden van grote aantallen producten online. Geweldige klantenservice. Dit leidt naar meer bezoekers. Deze bezoekers trekken vervolgens meer verkopers naar het platform. Deze verkopers brengen nieuwe producten in. Enzovoorts.

Een beetje zoals het sneeuwbal effect dus?

Inderdaad een beetje. Een sneeuwbal effect is het effect waarbij de bal van sneeuw groter wordt naarmate deze verder rolt. De extra sneeuw die de sneeuwbal bij elke omwenteling oppikt, helpt om bij de volgende omwenteling weer meer sneeuw op te pikken. Hierdoor ontstaat een momentum van voortdurende groei.

Zoals bij een vliegwiel, kan het even duren voordat de sneeuwbal echt groot begint te worden. Maar eenmaal het juiste formaat, lijkt groei een stuk gemakkelijker te gaan.

Vliegwielen zijn echter beter geschikt in meerdere soorten weersomstandigheden. OK, misschien een slecht grapje. Maar er zit misschien toch wel een kern van waarheid in dat sneeuwballen alleen werken in perfecte condities. Een vliegwiel creëert zijn eigen omgeving. Daarnaast zijn sneeuwballen langzaam. En hoe groter ze worden, hoe lastig het is om ze te laten rollen. Tenzij ze een heuvel afrollen. Maar geen enkele heuvel is oneindig lang. Dus nee, laten we het bij vliegwielen houden.

Een content marketing vliegwiel

Google houdt, net zoals mensen, van verse nieuwe content zolang het hun tijd maar waard is. Kwalitatieve content is nieuw, uniek, bruikbaar, goed gepresenteerd en klantgericht.

Als jij succesvol bezig bent met het bouwen van een content marketing vliegwiel. Dan zou elk nieuw stuk kwalitatieve content je dezelfde (het liefst iets minder) moeite kosten. Echter, de beloning zal per keer hoger worden. Dit komt door de kracht van vermenigvuldiging die het vliegwiel genereert.

Je gebruikt de opgewerkte energie om aandacht te trekken richting je website. Elke nieuwe post die je creëert profiteert van de fundamenten die gelegd zijn door je vorige werk. Elke bestaande connectie opent de deur voor nieuwe connecties.

Organische groei

Bijvoorbeeld: Een lokaal autoschade herstelbedrijf creëert wat content voor YouTube. Men deelt de video op social media en misschien dat een paar volgers de link vervolgens ook delen. Zo krijgen ze een paar duizend views, zo’n honderd likes en een handje vol nieuwe abonnees.

De volgende video wordt dus aan meer mensen getoond. Meer mensen raken betrokken en moedigen aan om meer video’s te maken over hetzelfde onderwerp. Deze video’s krijgen nog meer aandacht en men is nu in staat om de video’s te gebruiken om een reputatie mee op te bouwen en nieuwe opdrachten binnen te krijgen voor haar bedrijf. De autoriteit schiet omhoog.

De volgende keer dat ze nieuwe content plaatst, bereikt ze veel meer mensen. En het vermenigvuldigen gaat verder. Het vliegwiel raakt op stoom.

Bijvoorbeeld: Een verhuisbedrijf maakt een toffe handleiding over verhuizen. Eenmaal gepost op hun social media wordt het snel opgepikt door andere bedrijven in dezelfde branche en wordt dit gedeeld. Het artikel trekt nieuwe links aan op websites van gerelateerde branches en discussieforums.

De bekendheid van het merk schiet omhoog, ranking verbeterd voor alle zoektermen en meer bezoekers landen op hun website. Het bedrijf denkt dat het waardevol is om meer handige handleidingen en checklists te publiceren op hun website. Elke keer dat ze dit doen vergroten zij hun vertrouwen, verdienen daarmee links en vergroten zo de bekendheid van hun merk.

Het aantal aanvragen schiet omhoog omdat bezoekers, of iemand die zij kennen, zoeken naar iemand die ze kunnen helpen bij hun verhuizing.

Welke andere marketinginspanningen kan je bedenken die volgens dezelfde principes werken?
Misschien referral marketing?

Wij horen graag hoe jij hierover denkt. En met een wereldwijd netwerk van lokale marketeers, hebben wij er ook een aantal die we graag met je willen delen. Neem contact met ons op als je aan de slag wilt gaan.