Gamify Jouw Content
Ongeveer 7 minuten lezen
Op de basisschool krijgen kinderen punten voor hun gedrag.
En wat krijg je bij genoeg punten?
Prijzen!
Beloond worden voor goed gedrag is iets wat we van kleins af aan hebben geleerd.
Ook als je opgegroeid bent in een periode waar prijzen schaars waren, je beloning was dan waarschijnlijk een sticker als je de tafel van 7 kende.
Je straalde van oor tot oor. Of als rekenen niet je sterkste vak was, haatte je stiekem Marjolein om haar collectie stickers.
Afgunst de drang om iets te bezitten wat een ander heeft, is een sterke gedragsmotivering.
Mensen veranderen fysiek naarmate ze ouder worden, maar psychologisch gezien niet zo veel.
We blijven snakken naar beloningen en plezier.
Gamification (gamificatie)
Een Engelse term waarmee wordt bedoelt: het gebruik van spelelementen in een omgeving zonder spelcontext. Deze ‘elementen’ noemen we ‘game mechanics’.
Het wordt vooral gebruikt om mensen te motiveren, om hun gedrag te beïnvloeden. Er is ontzettend veel geschreven over dit onderwerp en als je hier dieper op in wilt gaan, raden wij het Yu-kai Chou’s Octalysis model aan als een goed startpunt.
Echter, als je alleen jouw algemene kennis wilt verbreden, een idee krijgen hoe je gamificatie toepast, lees dan snel verder.
Eerst even wat voorbeelden
1. De bal in het net
Heb je wel eens een doel (een target) gezien in een prullenbak bij bijvoorbeeld een fastfood keten of een pretpark?
Dit is een heel slim idee om mensen te stimuleren hun afval in de prullenbak te gooien in plaats van op de grond. Het helpt ook bij het beter leren mikken ☺
Wat helemaal mooi zou zijn is, als er dan ook een bedanktekst tevoorschijn zou komen bij een slam dunk. Met neon verlichting en muziek. En misschien wel een scorebord. Oké We dwalen af, maar een goed voorbeeld is Holle bolle Gijs, hij doet het al jaren: “Papier hier” “Dank u wel”
2. De loterij
Heb jij dit experiment van Volkswagen Zweden al wel eens gezien?
Rij niet harder dan 30 km/u en je doet automatisch mee aan een loterij
Dit werkt waarschijnlijk effectiever dan de gebruikelijke bewustzijnscampagnes die gebaseerd zijn op feiten.
Hoewel een bewustzijnscampagne erop gericht is je rijgedrag permanent te veranderen en niet alleen tijdelijk je snelheid te minderen om een prijs te winnen.
Of een loterij beter werkt dan flitspalen weten we niet.
Een combinatie is waarschijnlijk het beste.
3. Winnen
Ooit iets gewonnen op VakantieVeilingen.nl?
Waarschijnlijk zit je nu te knikken, maar in realiteit heb je gewoon iets gekocht. Het voelde wel als winnen, toch?
Omdat je andere bieders hebt verslagen.
Natuurlijk kunnen we niet allemaal zoals VakantieVeilingen.nl zijn. Of misschien marktplaats dan.
Maar wanneer we schaarste en /of ongeduld (Core Drive #6) kunnen inzetten als onderdeel van het spel, hebben we een winnaar. Denk aan:
Beperkte oplage
OF
Early-bird tickets
OF
Wacht 30 dagen om deze voordelen te krijgen
Of
Koop dit en krijg toegang tot..
10 EENVOUDIGE IDEEËN DIE JIJ KAN GEBRUIKEN
Om het even samen te vatten, gamificatie is geen spelletje spelen. Dus een quiz of spelletje op je website plaatsen is GEEN gamification. Hoewel dat zeker leuk is en het helpt om interactie op te bouwen met je bezoeker.
Gamification gaat meer over het gebruik maken van Psychologische elementen die al bestaan in games en deze implementeren in iets dat geen spel is.
Ben je klaar? Op je plaatsen, klaar, af…….
#1 De klok tikt
Een heel simpel voorbeeld is de Countdown timer op je website. Wanneer de klok namelijk tikt, denkt de klant dat hij z.s.m. actie moet ondernemen. Je kan het FOMO principe (Fear Of Missing Out) gebruiken om het beslissingsproces te bespoedigen. Je klant wil immers deze geweldige kans niet mislopen. Met de countdown timer prikkel je de lezer om eerder actie te ondernemen. Het hoeft allemaal niet zo ingewikkeld te zijn.
#2 Zwaaien met de wortel
Te lang twijfelen en je verliest de voordelen (korting / snelle levering)
Deze tactiek is gebaseerd op één van de meest beïnvloedbare gedragskenmerken – Het niet willen verliezen.
Ja, mensen doen meer om niet te verliezen dan dat ze zullen gaan doen om dezelfde werkelijke waarde te behalen
Je kan een wortel nog zo lang voor hun neus houden, pas als je deze weghaalt zullen mensen balen dat ze iets gemist hebben.
#3 In da Club
Houdt “Het niet willen verliezen” principe in je achterhoofd. Bedrijven boeken ook succes met het weggeven van klantprivileges op basis van toekomstige verkopen. Denk aan mensen toegang geven tot speciale tarieven en kortingen, maar dan moeten ze wel elke maand een X bedrag uitgeven of elke maand iets bestellen om in deze speciale club te blijven. Net zoals “Het niet willen verliezen” spreekt dit ook het menselijke instikt aan. Niet dat je ze een speciaal lidmaatschap teruggeeft, maar je wilt misschien wel hun loyaliteit belonen. Deze dynamiek zorgt er ook voor dat gratis proefperiodes zo goed werken. Denk aan Disney+ die onlangs in Nederland begonnen is met het aanbieden van een gratis probeerversie van zijn streamingdienst. Na twee maanden moeten gebruikers wel gaan betalen. Maar ook Netflix en spotify maken hier gebruik van Het is veel moeilijker om iets op te geven en daarmee alle voordelen te verliezen als je er eenmaal van hebt geproefd.
#4 Een duwtje in de rug
We hebben nog geen fans van deze tactiek ontmoet, maar het werkt blijkbaar wel.
We hebben het over live verkoop notificaties op een website. Ze kunnen van grote invloed zijn op koopgedrag.
10 andere mensen bekijken momenteel deze kamer… nog maar 2 artikelen beschikbaar …..34 verkocht in het afgelopen uur… etc
We weten niet of deze irritante notificaties waar zijn en toch plaatsen we snel onze bestelling … voor de zekerheid. Elementen als social invloed en schaarste spelen hier een rol.
#5 Vertel het je vrienden
Mond-tot-mond-reclame is de beste reclame die je kunt verkrijgen. Een aanbeveling van een vriend weegt zwaarder dan een commerciële boodschap. Waarom zou je dan niet aan je klanten en relaties vragen of zij jouw boodschap willen doorsturen aan hun vrienden? Het ‘Tell a friend’-principe is een een zeer interessante methode om je boodschap viraal te laten gaan.
#6 Wees aardig en help anderen
Veel bedrijven doneren een deel van hun winst aan goede doelen. Sommige doneren een percentage van hun facturen die op tijd zijn betaald. Maar als je echt het verschil wil maken, dan draag je dit als een soort badge die iedereen kan zien.
Heb je wel eens van het merk Toms gehoord? Voor elke aankoop die jij op Toms.com doet, helpt TOMS met schoenen, brillen, water en veiligere geboortehuizen voor mensen die dit nodig hebben. Een krachtige motivering, toch?
Net als het duurzame kledingmerken Patagonië, door het dragen van het merk laat je aan anderen zien wat voor soort persoon je bent. Het is allemaal sociale invloed, onderschat het niet!
#7 Maak het uitdagend
Als je wilt dat mensen iets doen, zegt je verstand: “maak het eenvoudig” Maar als je het te makkelijk maakt is het niet meer leuk.
Men zegt dat het eerste succes van Twitter, het limiteren van berichten tot 140 tekens was. Best interessant. Ook als je ziet dat onderstaand enquêtevraag ineens een veel hogere respons kreeg door een simpele verandering:
Omschrijf jezelf
naar
Omschrijf jezelf in precies zeven woorden
De laatste had 98% respons.
#8 Verzamel de hele set
Op de lijst van ‘Game Technieken #16’ in Ownership and Possession, staat de uiterst effectieve kracht van verzamelen. Verzamelde jij voetbalplaatjes of flippo’s op school? Sommige van ons zullen nog steeds natte ogen krijgen als ze terugdenken aan de Star Was collectie die ze vroeger hadden.
Een strategie dat McDonald’s tot in perfectie heeft doorgevoerd met hun Happy Meals speelgoed. Maak jij meerdere versies van je product? Zouden klanten aangezet kunnen worden om de hele set te kopen? Of zou je gratis giveaways kunnen maken die ze kunnen verzamelen?
#9 Loyaliteitspunten
Niet echt innovatief, maar wel uiterst effectief. Je zou loyalteitspunten kunnen uitdelen die klanten vervolgens kunnen inwisselen. Denk aan een simpele klantenkaart met stempels of stickers. Veel lokale mode boetieks gebruiken ze, Albert Heijn gebruikt ze. “Glazen sparen van Kristalglas.
• Bij iedere 10 euro ontvang je 1 kristalglaszegel
20 zegels = volle spaarkaart
• Volle spaarkaart + 2.99 euro = al een set van 2 glazen
• Zegels sparen kan tot en met 17 november 2019, volle spaarkaart(en) verzilveren kan tot en met 24 november 2019″
Een beloning voor je loyaliteit en aankopen.
#10 Foto aan de wand
Eetwedstrijden: dat zie je toch alleen in Amerika?”. Nou, niet helemaal. We zien ze in de rest van de wereld, maar ook in Nederland in rap tempo populairder worden. In Amerika noemen ze het zelfs een sport! De regels zijn simpel. Een voorbeeld: Eet de steak van ruim twee kilo binnen een uur op. Deelnemers mogen de tafel niet verlaten. Wie het haalt, hoeft niets te betalen en krijgt zijn foto op de wand – de wall of fame.
Deze social media vriendelijke acties zorgen voor een hoop positieve aandacht. Daarnaast voel jij je als deelnemer onderdeel van het succes . Zeker als je er een gratis maaltijd en T-shirt voor terugkrijgt.
Maar je hoeft niet perse een maag splijtende maaltijd aan te bieden om te profiteren van dit idee. Je hoeft niet eens een restaurant te zijn! Digitale of echte-wereld ranglijsten of ‘Walls of Fame’ kunnen gebruikt worden om van je klanten helden te maken en ze te belonen voor wat voor soort bijdrage dan ook.
Benieuwd hoe we jou kunnen helpen?
Nettl Waalwijk vindt niks leuker dan samen toffe dingen bedenken die jouw bedrijf laten groeien.